Sanoja, esineitä

Lapsuudessani asuin kyläkoululla, ja pääsin aina joskus livahtamaan seinän takana olleeseen luokkahuoneeseen. Siellä oli vapahtaja. Hämmästytin kylän vanhoja tätejä sillä, että tiesin, mikä vapahtaja on, vaikka olin vielä ihan pikkuinen.

Vähän vanhempana menin pyhäkouluun. Pyhäkoulun opettaja kysyi, kuka tietää mikä on krusifiksi. Minä en tiennyt. Selvisi, että se, mitä olin luullut vapahtajaksi, olikin krusifiksi. Ja edelleen kun kuulen sanan vapahtaja, minulle tulee ensin mieleen krusifiksi ja vasta myöhemmin Jeesus ja pääsiäisen tapahtumat.

Portossa oli kauppa, jossa myytiin krusifikseja ynnä muita sakraaliesineitä. Kävin myös katolisessa messussa, ja siellähän niitä jänniä esineitä myös käytettiin. Esineillä on tietysti omat symboliikkansa. Onkohan niiden tarkoitus tehdä uskonnollisista sanoista ja käsitteistä kouriintuntuvia? Siinä ne ainakin epäonnistuvat.

Kokonaisia lauseitakin voi heitellä kuin esineitä. ”Halleluja” on esine. Joh. 3:16 on esine. ”Golgatan veren voima” on esine. Jos osaa käyttää näitä esineitä näppärästi ja perinteiden mukaisesti, saa nopeasti kristityn maineen.

Mutta voiko opettaa toiselle, miltä nämä esineet konkreettisesti tuntuvat? Minulla ainakin on asenneongelma hyvin nuoria opettajia kohtaan. Olen taipuvainen uskomaan, että kristityksi kasvetaan, ja pahoin pelkään, että se tapahtuu yrityksen ja erehdyksen kautta.

Sitä odotellessa ei muuta kuin Golgatan veren voimalla pääsiäistä kohti!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Tilaa
Ilmoita
5 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tuomo Hirvi

Koen samalla tavalla. Usko ja siihen kuuluvat sisällölliset elementit avautuvat yrityksen ja erehdyksen kautta. Vähän samaa koen musiikissa. Nuottien soittaminen ei ole vaikeata eikä ns taituruus ole kuin harjoittelun määrän mittari. Mutta sielun tuntojen lisääminen musiikkiin vaatii eletyn elämän.

Kalevi Kauppinen

Olen nyt ikääntyessä miettinyt paljon maailmankaikkeutta ja se Luojaa jonka osana ihminen on. Luoja puhalsi ihmisen sieraimiin elämän hengen ja ihmisestä tuli elävä sielu, siis kaikki omistamme Jumalan kuvan. Tämä on se uskon perusta johon meidän uskomme perustuu. Se Jumalan luoma voima pyörittää sitä kaikkea joka maailmassa tapahtuu, hiuskarvakaan ei putoa ilman Jumalan tietämättä.

Täällä eläessämme joudumme itse kukin ratkaisemaan sen uskommeko Jumalan pojan Jeesuksen sovittaneet meidän syntimme ja hän armahtaa meitä kun siirrymme rajan toiselle puolelle. Ratkaisu on meidän jokaisen omissa käsissä kukaan toinen ei voi sitä tehdä.

Ensimmäiset ihmiset Adam ja Eeva joutuivat siihen tilanteeseen kumpaa he uskovat Luojaa vai käärmeen muodossa esiintyvää pahaa henkeä. Eeva tiesi sen mitä Jumala oli heille sanonut ettei siitä puusta saa syödä mutta hän uskoi käärmettä joka sanoi ettette kuole. Tästä lähtien sielun vihollinen on saanut tahtonsa perille, Raamattuun ei tarvitse uskoa vaan ihminen tulkitsee sitä niin kuin itselle tuntuu parhaalta ja mitkä ovat tulokset.

Sodat ja kristittyjen vainot lisääntyvät, rauhaa ei enää ole näkyvissä. On aika Lukea Raamattua ja uskoa Jeesuksen olevan ainoa pelastus meidän jokaisen kohdalla. Hän on kärsinyt hirvittävät tuskat sinun ja minun syntimme tähden. Tätä on usko Jumalaan.

Yki Räikkälä

”Se Jumalan luoma voima pyörittää sitä kaikkea joka maailmassa tapahtuu, hiuskarvakaan ei putoa ilman Jumalan tietämättä.”

Varmasti se jumala tiesi sen mitä Venäjä on tehnyt yli komen vuoden ajan Ukrainassa. Salli sen. Ja tiesi sen mitä silmäteräkansansa on nyt tehnyt Gazassa, silmittömiä pommituksia siviilien niskaan ja sairaaloiden tuhoamisia. Nyt jumalanne on sallinut senkin, että Israel ei salli minkään humanitaarisen avun Gazaan.

Ja lukemattomat muut hirveydet historian saatossa. Rutot, ebolat, syövät, maanjäristykset, tulivuorten purkaukset jne. Ja jumalanne tietäen ne kaikki nuoret ovat kuolleet turhissa ja typerissä auto-onnettomuuksissa. Mitään ei estänyt, vaikka kaiken tiesi tapahtuvan. Jo aikojen alusta alkaen.

Tällaiseen hyvin tietävään jumalaan te uskotte ja luotatte.

Hän kaiketi armahtaa kaikkia sotarikollisia ja muita kauheuksien tekijöitä kun nämä siirtyvät rajan toiselle puolelle – kunhan tunnustavat Jeesuksen herrakseen..?

Mutta sitä, joka on elänyt kunnollisesti ja moraalisesti moitteettomasti, mutta ei usko, eikä tunnusta Jeesusta herrakseen, hän ei armahda.

Okeudenmukaista?

Jeesus on siis kärsinyt hirvittävät tuskat syntimme tähden. Lukemattomat ihmiset ovat kärsineet hirvittäviä tuskia, vielä hirveämpiä kuin tuo Jeesuksenne. Mutta heille ei uskonne mukaan ole sijaa taivaassanne, jos eivät tunnusta Jeesusta vapahtajakseen.

Tätä on teidän uskonne Jumalaan.

Ulla Tuominen

Krusifiksi on tämän perjantaipäivän tunnus. Se kertoo historiasta, mutta myös ihmisestä; miten sama kansa, joka huutaa hoosianna, on valmis huutamaan: ”ristiinnaulitse”. Evankeliumin kertomus pitkäperjantain tapahtumista on moniulotteinen ja monisärmäinen. Se on säilynyt parituhatta vuotta, läpi yhteiskuntien ja ideologien muutosten.

Sen vaikutus kulttuuriin ja yhteiskuntiin on ollut kuin hapatus, jonka nainen pani vakalliseen jauhoja. Olen joskus miettinyt tätä kehitystä: Ihmisuhreista luovuttiin siellä, mihin uusi uskonto levisi, kuolemanrangaistus on poistunut, orjuus lakkautettu, lapsen asema on kokenut muutoksen ja tasa-arvo yhteiskunnassa lisääntynyt. Ensi kertaa historiassa julistettiin, että orja ja vapaa ovat samanarvoisia. Tuon ajan yhteiskunnassa se oli vallankumouksellinen ajatus.

Riippumatta siitä, onko ihminen uskonnollinen vai ei, hän näkee miten Golgatan tapahtumat ovat vaikuttaneet ihmisyyden kehitykseen.

”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät,”

Hyvää Pääsiäistä !

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial