Mika Waltarin käsikirjoittamassa elokuvassa Tähdet kertovat, komisario Palmu majuri Carl Gustaf von Vadenblick rakentaa Kotkanpesää tiluksilleen. Palmu-elokuvat ovat täynnä Waltarin, Kassilan ja Matti Raninin niihin tuomaa esoteerista symboliikkaa. Kuten nimi Palmu eli hebreaksi Tamar… Viittataanko esim. Vadenblick-nimessä Mannerheimiin, sillä 2 etunimeä ovat samat ja sukunimessä molemmissa 10 kirjainta ja yhteensä 18, joka on ruusu-risti asteen tunnus? Palmu leffojen kolme etsivää ovat kolmea vm astetta edustavia: oppilas, (Jokela)veli (Ranin) ja mestari.(Rinne) Toki tunnettu Lindgren oli Vadenblickin ns. ilmeinen esikuva, mutta metaforat ja piiloviestintä tehtiin näissä piireissä monikerroksellisiksi. Annan esimerkin : Mika Waltarin romaaniin perustuvassa leffassa Komisario Palmun erehdys murha tapahtuu syyskuun 23 päivä eli sen jälkeen yö eli pimeys alkaa olla päivää eli valoa pitempi. Syyspäivän tasaus 23. 9 on kalenterimme 266:s päivä. Metkaa että luku 266 heprean gematriassa vastaakin ilmaisua בהרוגים “kaksi murhattua”. (Murhia tule leffassa juuri kaksi)No Waltari olikin esoteerikko ja tunsi lukusymboliikan. Poliisilaitoksen kello näyttää aikaa 22.30. Tämä viittaa lukuun 223, sillä se vastaa heprean gematriassa samaan ‘murhata’ verbiin kuin luku 266:kin nimittäin verbiin harag. Syyspäivän tasauksen mennessä olleet 266 päivä vastaavat siis sanontaa be haragim eli ‘2 murhattua’ ja luku 223 vastaa saman harag verbin muotoa הרגיה eli ‘hän murhasi’ ja huomaa että ‘hän’ (hee) on tuossa feminiini. (Leffassa murhaaja olikin nainen…) Nerokasta Waltarilta ja Kassilalta ja luultavasti Raninilta. Päiväys 23.9 on leffassa poliisiaseman toimiston seinällä erittäin suurella, joten sen on tarkoitus selvästi jäädä katsojan mieleen.
Sattumoisin Joel Rinne esitti elokuvissa kumpaakin, Palmua ja Mannerheimia…
Mielenkiintoista numerosymboliikkaa kyllä, mutta mietin, miksi Waltari noita sinne piilotti. Huvikseenko? Tai miksi Kassila ja Ranin olisivat myös olleet juonessa mukana? Siis mikä motiivi, kun tuota esoteerisuutta ei nuo tarinat juurikaan tarvitse.
Matti Ranin muuten oli kaukaista sukua äitini puolelta. Näin hänet pari kertaa tuon suvun sukuseuran (jossa edelleen olen lehdentekijänä) tapaamisissa.
Waltari oli perehtynyt vapamuurariuden symboliikkaan, kuten oli Kassilakin ja Matti Ranin, jolle olen muuten minäkin sukua, oli korkea-asteinen vapaamuurari. Esoteerikot olivat tottuneet piiloviestittämään taiteessaan jo ammoin välttääkseen ’harhaoppisuudesta’ annetut kidutus- ja kuolemantuomiot. Aivan viime vuosina on akateeminen maailma alkanut kiinnostua suurmiestemme ja naistemme aatehistoriallisista taustoista ja etenkin kirjailijoitten ja kuvataiteilijoidentöihinsä piilottamasta symboliikasta: eturivissä Tiina Mahlamäki ja Nina kokkinen (Totuuden etsijät) Kiven 7 veljeksen esoteriikkaa on tutkittu mm-tässä Circular Forms in Aleksis Kivi’s Texts
Tiina Katriina Kukkonen
University of Jyväskylä, Finland.
Juu varmaan näin. Mietin vain tuon symboliikan näihin viihdepläjäyksiin mukaan ujuttamisen motiivia…
Tiina Mahlamäki muuten on Porista kotoisin ja tuttu. Hyvä kirjoittaja on.