YLE:ssä sensuroitu hartaus

 

Hartauden teksti on otettu 2 Kor. 4: 16-18. Tämä on käännösversio saamenkielisestä hartaudesta, joka oli kuultavissa Saamenradiossa 8.5.2017, mutta joka poistettiin YLE:n sivuilta muutaman päivän kuluttua eikä lähetetty toistamiseen saman viikon torstaina, kuten on ollut tapana. Tällainen sensuroitu hartauspuhe on. Hartaus liittyy seurakunnassamme tapahtuneeseen https://yle.fi/uutiset/3-9810284

 

Päivän aihe juontaa juurensa sunnuntain (3 sunnuntai pääsiäisestä) teksteihin, jotka käsittelevät Jumalan kansan tulevan elämän ikävöimistä. Kristillinen kirkko uskoo ruumiin ylösnousemukseen. Samalla kun puhumme tulevan maailman elämästä puhumme myös ylösnousemuksesta.

 

Sana ”ylösnousemus” on sanottu nopeasti. Olemme kuulleet sen niin monta kertaa, että emme oikein osaa ajatella sen merkitystä kristillisessä uskossa ja elämässä tässä maailmassa. Meidän aikanamme tämä kysymys tulee entistä ajankohtaisemmaksi.

 

Se, mitä ylösnousemus merkitsee, sen me huomaamme apostoli Paavalin kirjoituksesta. Hän asettaa vastakkain ulkonaisen ja sisäisen ihmisen, näkyvän ja näkymättömän. Ulkonaisella ihmisellä ei ymmärretä ruumista, jonka Jumala on luonut, sillä silloin me emme voisi antaa opetusta ruumiin ylösnousemuksesta. Ulkonainen ihminen on synnin ruumis, syntiturmelus meissä, se, jota on hukutettava ja kuoletettava joka päivä niin kauan kun me elämme. Sisäinen ihminen on puolestaan uusi ihminen, minkä Jumala on synnyttänyt sanalla ja kasteen kautta. Mitä enemmän ulkoinainen ihminen kuolee, sitä paremmin sisäinen ihminen elää ja kykenee kantamaan hedelmää. Tällainen Pyhän Hengen työ on ylösnousemuksen alku täällä ajassa.

 

Toiseksi on olemassa ero näkyvän ja näkymättömän välillä. Tämä on helpompi ymmärtää. Tässä ei kuitenkaan anneta mitään syytä halveksia Jumalan meille antamia armonvälineitä. Paavali asettaa tässä vastakkain maailman ja tulevan Jumalan valtakunnan taivaassa, eikä sanaa ja sakramentteja, vaikka sakramentit ovatkin näkyviä. On kyllä niinkin, että sakramenttien hyötyä ja arvoa ei voi nähdä luonnollisilla silmillä, sillä ne avautuvat vain uskossa ja Jumalan ilmoituksessa. Jumalan sana ja Pyhä Henki valaisevat pimeää järkeä ja sydäntä siten että ihminen kääntyy uskomaan siihen, mikä ei ole selvästi nähtävissä. Silmä ei kykene löytämään Jumalan armonvälineistä mitään arvokasta. Jumalan sana ja sakramentit ovat halveksittuja maailmassa siksi, koska järki arvioi niitä silmillä. Epäuskoinen maailma loukkaantuu Jumalan halpaan muotoon ja pitää itseään viisaana. Tästä samasta syystä maailma pitää kristittyjä hulluina. Jeesus kertoo minkälainen on kristittyjen osa tässä maailmassa: ”maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.”

 

Ristiriitaisuudet kuuluvat kristinuskon ytimeen, niin kutsutut paradoksit. Näihin järki loukkaantuu, sillä se pyrkii löytämään totuuden, jota voi tutkia ja mittailla silmillä ja missä ei ole ristiriitaisuuksia.

 

Epäusko tietää kyllä sen, että kuolema on edessä, mutta ei sitä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Raamatun mukaan kuoleman pelko pitää ihmisiä vankeinaan. Ihmisen valinta tällaisessa pulmatilanteessa on valita se, mikä on sen mielestä varmaa, elämän, josta hän voi nauttia ennen kuolemaa. Se takertuu Jumalan lahjoihin ja luotuun, mutta hylkää itse Luojan ja Vapahtajan. Tästä on syntynyt pakanallinen viisaus, jota Paavalikin siteeraa: ”syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme.”

 

Jeesuksen aikoihin oli eräs ryhmä, joka uskoi samalla tavalla. Ihme kyllä, he kuuluivat sen ajan juutalaiseeen kansaan ja vielä uskonnollisen elämän keskiöön. He olivat saddukeuksia, jotka hoitivat papinvirkaa ja olivat Israelin hengellisiä johtajia. Saddukeukset eivät uskoneet ylösnousemukseen eivätkä tulevaan tuomioon. Jeesus varoitti saddukeusten hapatuksesta. Opetuslapset ymmärsivät, että kyse oli saddukealaisten opista.

 

Luterilaisuudessa on kyllä varoiteltu fariselaisten hapatuksesta, mutta saddukealaisten hapauksesta varoittaminen on unohtunut täysin. Nyt me näemme, mitä siitä on seurannut. Kirkot ovat maallistuneet. Ihmeen paljon on yhtäläisyyttä saddukealaisten ja tämän ajan luterilaisen kirkon pappien välillä. Jos vaikka opetus ylösnousemuksesta onkin esillä, niin elämässä ja kirkon ratkaisuissa se kielletään. Käy kuten Paavali kirjoittaa: ”…heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.” Saddukealaisten opin mukaan painopiste on tämänpuoleisen maailman elämässä. Heille kreikkalaisten ja roomalaisten hallitsijoiden kanssa veljeily ei tuottanut ongelmia. Pakanallisen kulttuurin ja uskon yhteensovittaminen oli mahdollista. He olivat valmiita luopumaan Jumalan sanan totuudesta, jotta he saisivat osakseen paremmat olot yhteiskunnassa ja jotta he saisivat pitää virkansa ja toimeentulonsa. Tällä tavalla pakanalliset tavat ujuttautuivat sisään ja heidän oppinsa johti epäjumalanpalvelukseen palvelemaan luotua ja ajallista hyvää.

 

Millä tavalla aikamme kirkko veljeilee hallitsijoiden kanssa? Se näkyy siinä, että aikamme paimenet ja piispat osoittavat kuuliaisuutta maallisille laille, mutta hylkäävät Jumalan sanan. Demokratiassa kansan ääni on saanut Jumalan sanan aseman. Tasa-arvo merkitsee enemmän kuin Jumalan sanan totuus. Kirkko on hyväksynyt naispappeuden ja tämä lankeemus on aukaisemassa oven myös homoseksuaalisuuden hyväksymiselle. Kaikki tämä on Jumalan sanaa vastaan. Paavalin sana on käynyt toteen: ”Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.” Huoli toimeentulosta laittaa miettimään miten voisi saada pitää virkansa kirkossa, etenkin tilanteessa, jossa henkilöllä on paljon velkaa. Hän asettuu niiden puolelle, joilla on enemmän valtaa, tekee enemmistön tahdon mukaan, jättää totuuden kertomatta ja saarnaa mieluummin sellaista, josta saa maailman kiitoksen. Papit haistelevat maailman tuulia ja kansan mielipidettä jotta heidät hyväksyttäisiin tässä maailmassa. Mutta Jeesus sanoo: ”Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää! Sillä niin tekivät heidän isänsä väärille profeetoille.”

 

Tästä me huomaamme, kuinka lähellä epäusko vaanii. Ihminen ei luotakaan Jumalaan, siihen, että hän pitää huolen toimeentulosta tilanteessa jossa ihminen joutuu koettelemuksiin. Hän etsiikin turvaa näkyvästä, omasta ja toisten ihmisten kädestä. Paavali kirjoittaa heistä kirjeessään Filippiläisille: ”vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.” Saddukeukset eivät tahdo kantaa ristin häpeää, eikä sitä, että heidän lihallinen mielensä kuoletetaan, sillä he vastustavat ylösnousemusta. Mutta kristittyjen mieli on suunnattu taivaallisiin: ”Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi.”

 

Alkukirkossa saddukealaiset olivat seurakunnan pahimmat vainoojat. Palkkapaimen rakastaa itseään, siksi hän pakenee ja hylkää Jumalan sanan ja jättää Kristuksen lauman susien haltuun. Hänellä ei ole voimaa taistella syntiä, perkelettä ja valheita vastaan. Saddukealaiset saavat palkkansa jo tässä maailmassa. Sillä välin kristittyjä halveksutaan, mustamaalataan ja vihataan, ja siitä syystä he monta kertaa ikävöivät taivaaseen. Saddukealaisten usko opettaa luottamaan ihmisiin, mutta Jeesus opettaa luottamaan Jumalaan ja varomaan ihmisiä: ”Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat; ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.

 

Kuoleman jälkeen osat vaihtuvat.

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Tilaa
Ilmoita
31 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Tuomo Hirvi

No tuohon nyt on pakko sanoa, että en löydä mitään Raamatusta missä naispappeutta voisi edes kuvitella lankeemukseksi. Täytyy olla nelkoinen sisälukutaito joka siihen kykenee. Jumala kutsuu työhönsä kaikkia tässä maailmassa, ei ole miestä eikä naista, sanotaan Raamatussa.
Aikio lähtee ajatuksesta, että Paavalin seurakuntien hallinnollinen järjestys oli jotenkin Jumalan Sanaa meille järjestää seurakuntamme. On päivän selvää, että yhtäkään tämän päivän ongelmaa ei ratkota Raamatun ajan yhteiskunnassa. Ei myöskään erilaisia yhteiskunnan hallintomalleja. Siksi pitää löytää se Jumalan Sana sisältönä eikä sanoina. Jo kielellinen ja käsitteellinen ongelma on melkoinen.
Olen todennut, että jos Raamattu on pelkkiä sanoja niin siitä rakentaa vaikka mersun korjaamokäsikirjan hyvin helposti ja voi väittää sitä Jumalan ilmoitukseksi.

Näin minä asian olen pähkäillyt todeten, että minun ja Luojani välille en kamalasti välimiehiä tarvitse. Uskossaan autuaat elävät Armon todeksi vaikka palavassa maanpäällisessä helvetissä. Kun on Kristus niin on kaikki.

Tauno J. Jokinen

Joo, …

Jumala saa minun puolestani aivan itse päättää, onko naispappeus Jumalalle mieluista vai ei. Minusta vaikuttaa siltä, että Jumala toimii tavalla, joka ei naisten pappeutta tue. Ehkäpä kyse ei kuitenkaan ole nimenomaan naispappeudesta, vaan siitä, mitä pappeudelta ylipäätään odotetaan. Kaikkien nyt vaan ei tulisi ryhtyä papin tehtävään.

Tuomo Hirvi

Mistäs Aikio tuollaisen antikristillisen lähteen löytää. Minä en löydä. Se toki on tiedossa, että aatteita ismejä löytyy joka lähtöön aivan kuten kirkkokuntia, uskonyhteisöjä ja herätysliikkeitäkin. Kristuksesta taikka hengellisestä uskosta lähtöisiä niistä kovin harva.
Ihmiset järjestävät seurakuntansa hallinnon. Niin hengellisen kuin maallisemmankin. Raamattu sellaista tue että Jumalan Sanaa jotenkin pappeudella voisi pilata. Kyllä sen tekee ihminen. Olipa mies taikka nainen. Kenenkään tuomitseminen kutsumuksensa noudattamisesta ei kuulu ihmisten valtaan. Se on Jumalan yksinoikeus.
Aikion teksti on sellaista oikean ja tuomion julistamista ja omistamista, että ihmettelen kovin mistä voima moiseen.

Tapio Tuomaala

Uutisessa

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201709012200365693_u0.shtml

esiintyy Janne Aikio. En tiedä onko sama Aikio kuin blogisti, mutta Iltalehden Aikiolla on pahoja ongelmia, ei ainoastaan Ut:n ymmärryksessä, vaan myös julmassa suhtautumisessa lähimmäiseen. Hyvä, että lähti kirkosta.

Nainen vaietkoon seurakunnassa viittaa sen aikaiseen synagooga järjestykseen, jossa naiset istuivat erillään miehistä. Paavali kielsi heitä huutamasta ja kehotti kysymään kotonaan omilta miehiltään, jos jotain eivät puheista ymmärtäneet.

Kirjaimen kuolettamat eivät pysty suodattamaan tekstistä sen aikaisen kulttuurin vaikutusta, vaan soveltavat sitä täysin erilaiseen kulttuuriin. Toisaalta ei taida totuus heitä kiinnostaa, kun ovat hurmioituneet omasta uskonnollisuudestaan.

No, tämä Iltalehden Aikiosta, josta luin jo aiemmin ja ihmettelin, miten syvään hengelliseen pimeyteen ihminen itsenä pystyy saattamaan. Sympatiani ovat täysin naiskirkkoherran puolella. On varmaan paha kokemus törmätä sukupuolen perusteella ala-arvoiseen kohteluun, Jos Aikiolla olisi edes hitunen lähimmäisen rakkautta, niin olisi lähtenyt hiljaa kirkosta sen sijaan, että marttyyrin viittaa himoiten lähtee tölvimään naista.

Blogistin saarnaa en jaksanut lukea kuin vähän. Ymmärrän, miksi Yle on sen poistanut.

.

Tuomo Hirvi

Aikio, on julmaa vedota Raamattuun ja omatuntoon rakkauden nimissä, jos itse vaadit toiselta poistumista kutsumusammatista Jumalan palvelijana. Erittäin julma on Raamattusi ja vielä väität sen ymmärtäväsi oikein. Tuollaiseen en ihan heti kykenisi.

Tuomo Hirvi

Aikio, yhtäkään tuomiota en ole lausunut, en ainuttakaan, enkä lausu. Sinä kerrot että uskosi ja omatuntosi ”häiritsijä” on naispappi ja eroat kirkon palveluksesta hänen takiaan. Se on sekä tuomio että ilmeisesti uskosi merkittävä sisältö. Jumalna kutsu elopellolle jää toiseksi. Eli et olisi eronnut jos pappia ei olisi. Kyse on itsekkäästi ajatellusta uskon tulkinnasta ja toisen Jumalalta saadun kutsun mitätöinnistä. Eikö vain?

Piispan ja tuomiokapitulin toiminta on ollut hyvin linjakasta kaikilta osin. Sitä en lainkaan ymmärrä mihin perustat oikeassa olemisesi. Se on pelkkä sinun mielipiteesi, ei sen kummempi. Sitäkin ihmettelen miksi meidän pitäisi erityisesti raivata tilaa kaikenlaisille uskomuksille. Saat uskoa ihan omalla oikeaksi kokemallasi tavalla. Jos se estää kansankirkossa toimimisen niin ongelmahan on sinun ja sinun rakkaudellisessa suhtautumisessa Kristuksessa Päivi Aikasaloon ja evl-kirkkoon.

Tapio Tuomaala

”Olen sama henkilö, josta uutisoitiin”

Niin ajattelin, mutta en ollut varma. Vastine meni siis oikeaan laatikkoon.

Koska Kristuksessa ei ole miestä eikä naista, niin luetaan “ja tehnyt MEIDÄT kuningaskunnaksi, PAPEIKSI Jumalalleen ja Isälleen…”

Nainen kelpaa Jumalalle papiksi, mutta jotkut eivät hyväksy naisia papeiksi edes luterilaiseen seurakuntaan.

Lisäksi aikamuoto tehnyt tarkoittaa Johanneksen ajoista eteenpäin. Kotitehtäväksi antaisin Johanneksen kirjeiden tarkan tutkimisen. Niissä naiset ovat keskeisessä asemassa. Tosin Aikion tavoin ajattelevst ovat keksineet mitä hulluimpia selityksiä mitätöidäkseen Johanneksen selvää tekstä. Itsepetoksessa on mentävä aina syvemmälle, kun ylpeys ei anna periksi: minkä sanoin, on Jumalan sanaa.

Onneksi luterilaista kirkkoa ei voi kaapata yhden aatteen panttivangiksi, kuten olisi käynyt, mikäli Aikoa olisi saanut jatkaa sooloiluaan.

Tuomo Hirvi

No sieltähän se tuomio Aikiolta minullekin tuli, että paukahti. On teillä ja sinulla otsaa, joka ilmeisesti kuulut srk-laiseen herätysliikkeeseen.
Tapio Tuomaala kirjoittaa just kohilleen. Jumalan kutsu on kirjoitettu Raamattuun. Sen on kuullut Päivi Aikasalo. On uskomatonta että kehtaat julkisesti senkin mitätöidä.

Toivo Vihmakoski

Eipä minulla ole tähän sen enempää sanoa mutta ei ole Herran edessä miestä eikä naista!

Ja naisprofeetta Mirjam, Aaronin sisar, otti vaskirummun käteensä, ja kaikki naiset seurasivat häntä vaskirumpuja lyöden ja karkeloiden. (2. Moos. 14:20)

Mutta Debora, naisprofeetta, Lappidotin vaimo, oli siihen aikaan tuomarina Israelissa. (Tuom. 4:4)

Niin pappi Hilkia, Ahikam, Akbor, Saafan ja Asaja menivät naisprofeetta Huldan tykö, joka oli vaatevaraston hoitajan Sallumin, Tikvan pojan, Harhaan pojanpojan, vaimo ja asui Jerusalemissa, toisessa kaupunginosassa. He puhuivat hänen kanssaan. Niin hän sanoi heille: ”Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Sanokaa sille miehelle, joka lähetti teidät minun tyköni: (2. Kun.k.22:14-15)
Niin Hilkia ynnä ne muut, jotka kuningas määräsi, menivät naisprofeetta Huldan tykö, joka oli vaatevarastonhoitajan Sallumin, Tokhatin pojan, Hasran pojanpojan, vaimo ja asui Jerusalemissa, toisessa kaupunginosassa. Ja he puhuivat hänelle, niinkuin edellä mainittiin. (2. Aik. 34:22)
Muista, Jumalani, Tobiaa ja Sanballatia näiden heidän tekojensa mukaan, niin myös naisprofeetta Nooadjaa ja muita profeettoja, jotka minua peloittelivat. (Neh. 6:14)

Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Jumalaa paastoilla ja rukouksilla yötä ja päivää. Ja juuri sillä hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta. (Luuk. 2:36-38)

Tähän loppuu minun teloginen tietämyksen blogin aiheesta!

Tuomo Hirvi

Hyvässä seurassa olen mimäkin. En tuomitse ketään Kristuksessa ja Päivi Aikasalo on sillä paikalla Jumalan elopelolla missä hänen kuuluukin olla.
Sinä vaadit hänen kutsumuksensa mitätöintiä voidaksesi itse nauttia kirkon virasta. On melkoinen tuomio sanon minä. Ei yhtään raamatullinen vaan silkkaa itsekkyyttä.

Tauno J. Jokinen

Jaa, …

Mainiota keskustelua. Tästä huomaa, että konservatiivien ja liberaalien ajattelu on etääntynyt niin kauas, ettei riitttävän laveaa kirkon kattoa enää löydy. Helsingissa naispappi palauttaa liperit ja nyt Utsjoella Janne laittaa rukkaset naulaan.

Janne on täysin oikeassa huomauttaessaaan, että naispappeus on häviävän pieni ja hiljalleen kuihtuva sivuvirta kristillisessä perinteessä. Täällä Suomessa oikein Raamatulliseen tapaan kirkolliskokouksessa aiheesta äänestettiin kolmeen kertaan, kunnes kirkkokansa osasi vääntää äänestyslippuun pukstaavit oikeaan kohtaan. Mahtoiko Pyhän Hengen sijaan olla Piru ohjauksissa ensimmäisellä ja toisella, vai sittenkin sillä kolmannella kerralla sitä saa miettiä. Pietari kuitenkin rohkeni aikanaan sanoa ”ei” kolmesti peräkkän.

Tapiolla on omaan korvasyyhyynsä sovitettu evankeliumi, mihin minulla ei ole isompaa sanomista. Enemmän tai vähemmän me kaikki rakennamme uskomme ja intohimomme sen varaan, mihin satumme uskomaan. Se ei silti minulle oikein avaudu, mihin kirkkoa tarvitaan, jos kaikki pelastuu. Sateenkaarijuhlien järjestäminen ei vaadi pappiskoulutusta ja laittomien maassaolijoiden piilottelukin sujuu keneltä tahansa, jolla intoa riittää.

Tuomon ajattelu on minusta ristiriitaista. Naispappeus on ok, mutta sateenkaarimessut ovat kauhistus. Se nyt vain on sillä tavalla, että munakasta tehdessä kananmunat menevät rikki. Juuri tästä ajan hengessä ajelehtimisesta koko Vanha Testamentti varoittaa. Nyt ollaan jo siinä pisteessä, että papit viisveisaavat yhteisistä pelisäännösitä ja vihkivät aakkospareja aivan mielensä mukaan. Näin ne naisten yhteisöt nyt vain toimivat ja yllättävän hyvin usein toimivatkin – sopeudu siihen.

Naisyhteisöissä ei paljon vastuu paina. Jos rahat loppuu, pyydetään miehiltä lisää ja Aatamillehan omena maistuu. Pääasia, että kaikilla on kivaa. Tai siis kovaääninen suukopukin toki kelpaa paremman puutteessa. Juuri tähän suukopuunhan Paavali hermostui ja käski naisia vaikenemaan seurakunnassa.

Minusta lestadiolaiset ovat fiksuja. Eivät käy kinastelemaan naispappeuasioista, vaan kerääntyvät oman kattonsa alle. Pysyvät silti kirkon jäseninä, maksavat jäsenmaksunsa ja äänestävät asioista oman uskonsa mukaisesti. Sitä mukaan kun vapaamielisimmät jättävät uppoavan laivan, konservatiivien äänenpaino kirkossa vahvistuu. Kyllä Jumala omistaan huolen pitää.

Tapio Tuomaala

Tauno: ”Tapiolla on omaan korvasyyhyynsä sovitettu evankeliumi, mihin minulla ei ole isompaa sanomista.”

Samoin lienee Taunolla omaan korvasyyhyyn sovitettu evankeliumi,, kun niin varmoin sanoin käyttää uskovaiskieltä. Olisiko aika tulla ulos kaapista, kun väriä tunnustat.

Tauno: ”Naisyhteisöissä ei paljon vastuu paina. Jos rahat loppuu, pyydetään miehiltä lisää ja Aatamillehan omena maistuu.”

Naishalveksunta yhdistää pohjoiseen uskonnolliseen liikkeeseen.

Tauno: ”Janne on täysin oikeassa huomauttaessaaan, että naispappeus on häviävän pieni ja hiljalleen kuihtuva sivuvirta kristillisessä perinteessä.”

Meinaatteko näitä asioita päätettävän niin, että mitä isompi joukko, sen oikeammassa. Kun kerran isompi joukko tarkoittaa enemmän oikeassa olemista, niin silloin katolisuus on oikeassa ja ykkönen 1,1 miljardilla jäsenellä. Katolinen kirkko opettaa, että vain sen kautta voi pelastua. Sillä perusteella lestadiolaiset ja varsinkin me vääräuskoiset olemme matkalla helvettiin. Sinne kun joutuvat pelastuksen ulkopuolella olevat. Tällaisia ovat kristilliset kirkot ja lahkot. Lähettävät vääräuskoisia kristittyjä helvettiin. Homma ei eroa tippakaan islamista. Jaetaan samoja arvoja, naishalveksuntaa, homofobiaa, miesten ylivaltaa uskonnon nimissä. Hyvässä seurassa olette.

Teidän poikien äijäteologia on niin kovasti ristiriitaista, että sitä on mahdotonta ryhtyä perkaamaan. Aika ei riitä.

Tauno: ”Se ei silti minulle oikein avaudu, mihin kirkkoa tarvitaan, jos kaikki pelastuu.”

Jos vihjaat meikän sanomisiin, niin en ole sellaista väittänyt. Osaan minä edelleen lukea. Mutta väitän, että esikoislestadiolaiset eivät ole ainoita, jotka pelastuvat. Suosittelen Taunolle katolisuutta, kun aina niin painottaa joukon merkitystä.

Tauno: ”Sitä mukaan kun vapaamielisimmät jättävät uppoavan laivan, konservatiivien äänenpaino kirkossa vahvistuu.”

Minä kun olen käsittänyt, että konsuja on myös lähtenyt. Osa papeista perusti jopa Luther-säätiön.

Kuule Janne, tee Taunolle palvelus ja kerro rehellisesti, joutuuko hän helvettiin, jos ei kuulu lestadiolaisiin.

Tapio Tuomaala

Aikio: ”Uusi testamentti puhuu siitä, että naiset voivat profetoida (pää peitettynä tosin)”

Mitä jos lukisit Anne Mikkolan loistavan gradun, jossa käydään perusteellisesti lävitse mainitsemaasi pään peittämistä. Olisi kiva kuulla mielipiteesi..

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/177327

.

Tapio Tuomaala

”Ei joudu. Usko Kristukseen pelastaa, sydämen usko ja suun tunnustus. Joka pysyy uskollisena loppuun asti pelastuu.”

Tauno ei siis tarvitse lestadiolaisen synninpäästöä pelastuakseen? Voitko erikseen tähdentää, tarvitseeko vai eikö tarvitse synninpäästöä?

Katolilaisten taivaaseen pääsy edellyttää taasen katolisen papin synninpäästöä. Koska katolisuus oli ennen lestadiolaisuutta, niin onko sen synninpäästö ainoa pätevä? Entä mihin kohtaan Ut:ssa perustuu lestadiolainen synninpäästö? Minä kun luen tarkasti, niin en löydä yhtään kohtaa, jossa syntejä olisivat saaneet antaa anteeksi muut kuin apostolit. Ts. tämä tarkoittaisi sitä, että syntejä annetaan anteeksi oman käden oikeudella. Näytä minulle kohta, joka oikeuttaa lestadiolaisen papin tmv. antamaan syntejä anteeksi. Tai katolilaisen. Tai luterilaisen.

.

.

.

Tapio Tuomaala

Aikio: ”Kyllä Tauno synninpäästön tarvitsee, mutta ei nyt välttämättä lestadiolaisilta.”

Jos olet sitä mieltä, ettei Tauno tarvitse lestadiolaista synninpäästöä, niin taidat kuulua liikkeen liberaaleihin eli suvakkeihin. Oikeaoppiset eivät nyt tykkää Aikiosta.

Et nyt ratsasteta Lutherilla, kun häntä ei löydy Ut:sta, vaan pysytään yksin kirjoituksissa ja venkoilematta.

Et vastannut kysymykseeni, mistä Tauno saa Ut:n mukaisen synninpäästön. Lainauksesi osoittavat, miten uskonnollisuus sokaisee sisälukutaidon. Lapsikin lukiessaan kohtaa ”Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.” ymmärtää Jeesuksen puhuvan opetuslapsilleen. Ei paikalla ollut Lutheria, Juhani Raattamaata, vain valitut.

Seuraava jakeesi koskee yleistä anteeksiantamista, jos on riitaa, ei synninpäästöä. ”…kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.”

Kolossalaiset olivat saaneet syntinsä anteeksi apostolien kautta. Tähän olen koko ajan viitannut.

Jälleen saman kertausta.

”Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus.”

Julistaja oli Paavali, jolla oli valta toteuttaa se, mistä puhui.

Et löydä Ut.sta yhtään jaetta, joka tukisi nykyistä synninpäästöautomaatiota.

Mutta jotta pysyttäisiin kirkkoteologiassa, niin kerro, mihin Lutherin ja ylipäätään kirkkojen synninpäästöautomaatio perustuu? Puhun tarkoituksella automaatiosta, koska kyse on ihmisten mekaanisesta ajatusrakennelmasta.

Kun vastaat oikein kysymykseeni, mihin kirkkojen synninpäästö perustuu, niin sitten vasta oletkin pulassa, koska se paljastaa lisää lestadiolaisopin syviä ristiriitoja. Onko liikkeessä ketään, joka pystyy ajattelemaan itsenäisesti, ilman suomuksia silmissään? Varmaan on, mutta kun järki tulee päähän, niin he jättävät liikkeen, tai heidät erotetaan vääräoppisina.

Aikio on tyyppiesimerkki oikeaoppisesta fariseuksesta, joka naispappeuden nostattamissa sekavissa horinoissaan siilaa hyttysiä keitostaan ja nielee kamelin karvoineen päivineen. Tosin kamelin syöminen vaatii monta lautasellista, mutta kyllä sitä ehtii, kun istuu ”ainuitten oikeitten immeisten ja oikiaoppisten” seuroissa.

.

.

Anne Mikkola

Tervetuloa vaan Janne foorumille 🙂

Tauno J. Jokinen

Tuota tuota, …

Ihan ei aukea, mistä kaapista minun oikein pitäisi tulla ulos.

Minun ymmärrykseni mukaan Raamattu ei ole mikään talismani tai taikakalu, jota tavaamalla löytäisi salattua mystistä tietoa. Sen kummemmin kuin minullakaan ei Paavalilla ollut mitään salattua tietoa tai mystisiä kykyjä, kun tämä kirjoitti kirjeitään. Ei sillä – en minä keneltäkään ole kieltämässä alkemian harjoittamista tai viisasten kiven etsimistäkään. Jos siis jollain on asiasta toisenlainen ymmärrys, niin toki se minulle sopii.

Niin siis sitä minä, että totuus löytyy ihan ikkunasta katsellen jopa paremmin, kuin vanhoja kirjoja lukemalla. Jumalan sallimatta ei yksikään ihminen eroa kirkosta. Se on siis Jumalan tahto, että kansa kaikkoaa niistä kirkoista, joissa naispapit saarnaavat. Voin tätä kansan kirkosta kaikkoamista verrata Paavalin kirjoituksiin ja pohtia yhteensattumusten syitä ja syntyjä.

Mitään ihmeellisiä synninpäästöjä en ole vailla. Jumala tiesi jo ennen syntymääni, miten minä tulen päiväni käyttämään. Jos se ei olisi ollut Jumalalle mieleen, olisi tarpeelliseksi näkemänsä virheet ja puutteet korjannut kun se kerran on Hänen vallassaan ollut. Jos kerran kelpaan tällaisena Jumalalle, kelpaan kyllä itsellenikin.

Näistä pelastuksista, taivaista ja kadotusista sen verran, että minulla on minun hommat ja Jumalalla on Jumalan hommat. Jumala ei ole ryhtynyt tekemään minun töitäni ja minäkin annan Jumalan hoidella omat työnsä. Jos Jumala tarvitsee apua tai haluaa minun pohtivan tuonpuoleisia, osannee varmaankin tulla asiansa kertomaan.

Tapio Tuomaala

”Minä olen luterilainen ja uskon luterilaisittain. Sinulla on oma uskosi, en voi estää sunua uskomasta niin kuin tahdot. Eiköhän ole parempi jättää tämä asia tähän?”

Arvelin, ettet vastaa kysymyksiini. Etsi, niin löydät vastaukset.

Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.

Kiitos keskustelusta.

.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial